KLAX åbner sin første institution i Danmark, når der 1. oktober bydes velkommen til de første 30 børn på Frydenhøj Allé i Greve
I mere end 30 år har KLAX drevet private institutioner i Tyskland og Sverige, og 1. oktober åbner virksomheden sin første private daginstitution i Danmark. Det sker på Frydehøj Allé i Greve, hvor der bliver plads til 130 børn i alt fordelt på 55 vuggestuebørn og 75 børnehavebørn.
Institutionen er modelleret efter en række retningslinjer, som KLAX, med grundlæggeren Antje Bostelmann i spidsen, har udviklet igennem årtier. Et centralt koncept er, at børnene i børnehaven ikke fordeles på stuer, men i stedet har mulighed for at fordybe sig enten kreativt eller videnskabeligt i et af de mange specialindrettede rum.
Der er et atelier, hvor kunst og kreativitet er i centrum, et natur og science-rum, et rum med fokus på sprog og samfund og et rum med særligt fokus på bevægelse og musik. I børnehaven er der for hvert læringsområde indrettet funktionsrum som understøtter
– De forskellige rum understøtter arbejdet med de pædagogiske læringsmål, som er formuleret i dagtilbudsloven, og indretningen er med til at tydeliggøre overfor børnene, hvad der skal ske, siger Ahmet Incikli, CEO i KLAX Danmark.
Han suppleres af KLAX’ pædagogiske konsulent Tanja Friedrichsen, som forklarer, at rummene i formiddagstimerne vil danne rammen om mere eller mindre voksenstyrede aktiviteter.
– Her vil børnene være sammen med deres faste grupper, og være i de forskellige rum på skift. Efter frokost vil der så være mulighed for, at børnene selv kan vælge, hvor de vil være, og på den måde får de en medbestemmelse i dagligdagen, siger hun og tilføjer, at de små rum også giver børnene struktur og overblik.
– Erfaringerne fra Tyskland og Sverige viser, at børn med særlige behov trives godt i KLAX’ institutioner, fordi det er tydeligt og overskueligt, hvad der sker i de forskellige rum, siger hun.
Fokus på teknologi
Hos KLAX er der også et stort fokus på børnenes medievaner, og mens debatten ofte går på, at tablets og mobiltelefoner skal ud af institutionerne, så er pædagogikken en anden. Her ser de i stedet skærmene som et værktøj og en virkelighed, som børnene skal lære at forholde sig til.
– Vi vil styrke børnenes mediekompetencer og lære dem at være kritiske og ansvarlige i deres brug af digitale medier. Det gør vi ved at lære dem, at skærmene ikke kun er skabt til underholdning, men et redskab, der kan bruges til at søge viden, siger Ahmet Incikli, og uddyber, at de populære microbits, som børn kan bruge til at lære basal programmering og kodning, er et af de konkrete værktøjer, de vil gøre brug af.
Det bliver Anja Hartington Stender, der skal være daglig leder af institutionen i Greve, og hun kommer fra en stilling på Lykkebo i Vallensbæk, og hun glæder sig til at få natur og teknologi til at arbejde sammen i dagligdagen.
– Vi skal være meget opmærksomme på, at tablets bliver brugt som et værktøj. Det kan fx bruges til at søge viden om forskellige insekter, og når man så har læst om mariehøns og zoomet helt ind på den på skærmen, så kan vi gå ud og lede efter dem på legepladsen eller i naturen omkring os. Man kan lære meget via en skærm, men det er først, når man har mariehønen i hånden, og den tisser på en, at de bliver virkelig, siger hun med et smil.
State of the art
KLAX’ institution i Greve er fuldstændig nybygget, og det har givet mulighed for at modellere den fuldstænidig efter de tyske retningslinjer, som dog er blevet tilpasset dansk kultur og pædagogik. Det betyder også, at institutionen bliver falgskibet for KLAX i Danmark, som drømmer om at åbne flere institutioner i fremtiden. Den første allerede senere på året på Frederiksberg, og indenfor de næste fire år håber Ahmet Incikli, at der kan åbne yderligere to institutioner.
– Der er flere kommuner, som har henvendt sig, og som er nysgerrige på, hvad vi kan, og i fremtiden vil vi have mulighed for at invitere dem til Greve for at vise, hvordan vores inistitutioner ser ud, og hvordan de fungerer i praksis, siger han.
På nuværende tidspunkt er der stor efterspørgsel, og knap 100 børn er allerede skrevet op, inden institutionen indbyder til første åbent hus arrangement 18. august fra 17-19.
– Alle der er nysgerrige er velkomne til at kigge forbi, siger Ahmet Incikli.
Har man ikke mulighed for at deltage 18. august er der endnu et åbent hus-arrangement 1. september, og det er ligeledes fra 17-19.